No comments
2017-08-24
Share:

Nagy fejtörést okoz a vezetőknek, hogy a részben vagy teljes munkaidőben távmunkában dolgozó munkatársakat hogyan tudják közelebb hozni a vállalathoz és a csapathoz. Már csak azért is fontos kérdés ez, hogy ezek a munkatársak is aktív részének érezzék magukat a teamnek, ők is elköteleződjenek a cég iránt, és nem utolsó sorban hatékonyabban tudjanak együttműködni a csapattagokkal. Nézzük, mit is tehetsz ezért vezetőként!

A home office előnyeit nem nagyon kell külön bemutatni, elég, ha annyit mondunk: rugalmas, a mindennapi dolgokhoz igazítható időbeosztás, jól alakítható work-life balance, teljes kötetlenség a munka helyét illetően. Magyarországon például a Telekom az egyik úttörője a távmunka bevezetésének. A telekommunikációs cégnél jellemzően irodai pozícióknál nyitott a lehetőség, hogy hetente néhány nap otthonról lehessen végezni a feladatokat, ezt pedig a Telekom az egyik fő munkáltatói értékeként jeleníti meg.

Áldás, de kihívás is egyben

Ahogy azonban a rugalmas munkavégzés lehetősége egyre fontosabb munkáltatói márkaértékké válik, úgy jelent egyre fontosabb feladatot, hogy a részben vagy teljesen távmunkában velünk dolgozó kollégákat hogyan hozzuk közelebb a céghez. Ennek a fizikai távolságnak az áthidalása az infokommunikációs eszközöknek köszönhetően technikailag ugyan már nem probléma, azonban a valódi gondot nem is a puszta elérés, hanem a tényleges bevonás jelenti.

Hogyan érjük el, hogy a távmunkában dolgozó munkatárs a csapat részének érezze magát? Hogy tudjuk megtartani őt, ha a távmunka miatt nem kötődik személyesen a céghez és a kollégákhoz? Hogyan tehetjük hatékonyabbá a csapattagok közti együttműködést? Hogy hozzuk ki ezekből a kollégákból a maximumot? És hogyan készülhetünk fel az olyan SOS esetekre, amikor gyorsan kellene közösen összehozni egy új koncepciót vagy komplex megoldást, amiben szükségünk volna a távmunkában dolgozókra is?

Fő a folyamatos kapcsolattartás

A kapcsolatépítés első alaplépése, hogy folyamatosan kontaktban legyünk a távmunkában dolgozó munkatárssal. Ez persze nem szabad, hogy azt jelentse, a kollégának állandóan készenlétben kell lennie, mert hívni fogja a főnök. Inkább rendszeres és tartalmas check-in-ekre kell itt gondolni. Fontos, hogy a személyes találkozásokhoz hasonló szintű közvetlenséget, bizalmat és oda-vissza kommunikációra épülő kapcsolatot építsünk ki.

Ennek része kell legyen a munkatárs tájékoztatása, hogy ne érezze magát kívülállónak a benti csapathoz képest. Nem elhanyagolható továbbá a személyesség és a bizalom építése sem, illetve teret kell adni az ő kérdéseinek, visszajelzéseinek is. A feladat-megbeszélés és a training mellett tehát mindezeknek bele kell férnie egy-egy ilyen beszélgetésbe.

Értékeld a teljesítményt!

A távmunkában dolgozók esetében még fontosabb, hogy rendszeresen és kellő mélységben adj visszajelzést az elvégzett munka minőségére vonatkozóan. A feedbackben azonban nem csak arra kell kitérned, hogy értékeled az illető teljesítményét, hanem hogy mindez hogyan állt össze a többi kolléga munkájával egy egésszé, hogyan hasznosult az ő munkája a nagy egészben. Ezzel is erősíted a csapat és a cég iránti felelősségérzést, elköteleződést.

Adj utat a csapatépítésnek!

Arra is érdemes figyelni, hogy a távmunkában dolgozók ne egy vagy két kontakton keresztül kapcsolódjanak csak a bentiekhez; legyen lehetőségük több munkatárssal is egyeztetni a csapatból. Ez megint csak a közösségérzést segítheti elő. Sokat segíthetnek például, ha vannak heti csapatmeetingek, amikor video call keretében, de néha személyesen is becsatlakozhat az otthonról dolgozó munkatárs. Ez lehetőséget ad, hogy a többiek is megismerjék a külső munkatársat, hogy ő maga is lássa a csapatot, és hogy jobban bevonódjon a közös ügyekbe, megérezzen valamennyit a csapatdinamikából.

Időről időre persze érdemes megfontolni azt is, hogy a tágabban vett csapattal is kapcsolatba léphessen a távmunkázó kolléga. Ezzel ugyanis lehetőséget adunk neki, hogy bepillantson az egész cég életébe és lássa, stabil, nagyobb rendszerről van szó, mint amit ő otthonról esetleg érzékelhet.

A képzés a legjobb befektetés

Az önképzés támogatásának fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, hiszen ezzel tudod a legegyértelműbben megmutatni munkavállalóidnak, hogy befektetsz a jövőjükbe és persze a cég jövőjébe is. Különösen fontos ez a távmunkában dolgozók esetében, hiszen ezzel megüzenheted nekik: gondoskodsz a továbbfejlődésükről és a vállalaton belüli előmenetelükről.

A képzési lehetőségek azonban nem korlátozódnak csak az egyetemi, főiskolai tanulmányokra. A munkavállalókat be lehet íratni egyéb tanfolyamokra, konferencia-részvételi lehetőséget biztosíthat nekik a cég. Utóbbiak a közvetlen szakmai, gyakorlati téren való fejlődést segítik, ezért a karrierfejlődés miatt külön értéket képviselnek a munkatársak számára.

 

Ezek is érdekelhetnek

by