No comments
2017-08-15
Share:

Már sokszor említettük írásainkban, hogy a hatékony és produktív munkavégzés egyik kulcseleme, hogy a munkatársainkat kellőképpen elkötelezetté tegyük a cég és a csapat iránt. Az elköteleződést erősítő számos eszköz közül ezúttal azt mutatjuk be közelebbről, mit érhetünk el gamifikációs módszerekkel, különösképpen pedig a belső képzések tekintetében.

A gamifikáció mint olyan
Aki képben van a vállalatfejlesztésben mostanában divatos fogalmakkal, annak bizonyára nem ismeretlen a „gamifikáció” kifejezés. Ez a módszer nemcsak a vállalatfejlesztésben hódít, de számos egyéb területen is alkalmazható, például oktatásban és marketingben. A gamifikáció, avagy játékosítás lényege, hogy élvezetes, játékos módon közöljünk információkat olyan területeken, amelyeket fontos, hogy a célcsoportunknak jól átlátniuk, magukévá tenniük. Ezáltal vonzóbbá tehetjük a tréningeket a munkatársak számára, akik így sokkal szívesebben vetik bele magukat a továbbképzés anyagaiba.

A gamifikáció fő szempontjai tehát:

  • élvezet,
  • játékosság,
  • átláthatóság, hogy mindig tudd, milyen célokért hogyan haladsz a játékban,
  • jó, szerethető dizájn,
  • és persze a verseny.

Talán már te is így tanulsz
A gamifikációs megoldásokra egy jó és szemléletes példa a Duolingo, a nagysikerű, nyelvtanulást segítő applikáció. Ebben az appban az egyes feladatok sikeres elvégzése után a felhasználó kitüntetéseket kaphat, szintet léphet, jelvényeket és mini díjakat nyerhet, így játékos módon fejlesztheti a szókincsét a választott idegen nyelvből. Az alkalmazás sikerét fémjelzi, hogy hozzávetőleg immár 2 millió magyar felhasználó tanul rajta angolul.

Miért, kinek és hogyan?

A gamifikáció sikeres alkalmazásához azonban ugyancsak stratégiai megközelítésre van szükség. Ennek keretében tisztáznod kell az alábbi kérdéseket.

Mik az üzleti céljaid? Meg kell fogalmaznod, milyen üzleti cél elérése érdekében vennéd igénybe ezt a módszert. Ennek tisztázásával biztosabban tudod megítélni, valóban lendíthet-e a cégeden ezen a téren a gamifikáció, nem csak egy divatos módszert veszel elő l’art pour l’art megoldásként. Fontos kérdés például a belső képzések kapcsán, hogy az-e a célod, hogy többen vegyenek részt a képzési programodban, vagy hogy egy bizonyos célcsoportot – mondjuk az Z-generációsokat – betanítása sikeresebb legyen.

Kik a célcsoportod? Belső vagy külső munkatársaknak is szól a képzési programod? Egy terület vagy a teljes cég dolgozóit érinti a képzés? Van-e külön korosztály, akiket meg akarsz szólítani? Mindezek meghatározóak a program összeállításakor.

Hogyan méred a sikert? Egy gamifikációs képzési program összeállítása anyagi és humánerőforrásban is komoly ráfordítást igényel, ezért mindenképp érdemes előre meghatározni azokat a KPI-okat, amelyek mentén mérni tudod, sikeres-e a kezdeményezés. Ez persze nem csak azért érdekes, hogy utólag megítélhető legyen a munka sikere, hanem a folyamatos optimalizálást is ezek a mérőszámok teszik lehetővé.

Iskolapélda a gamifikációra a belső képzésekben

Lássuk be, ha belső ankétokról, és feladatokhoz kapcsolódó kézikönyvek bemagolásáról van szó, nem mindenkinek a móka és kacagás jut eszébe. A vállalatfejlesztési trendekben élenjáró Deliotte ezt hamar felismerte, és a gamifikációs elveket be is építette a belső továbbképzési programjaiba. Az így kialakított céges, Deliotte Leaders Academy (DLA) névre keresztelt képzési honlapon nem kevesebb mint 37 százalékkal növelték a programban résztvevők számát az utóbbi években, ami a 2008-as indulás óta összesen 20 ezer aktív felhasználót jelent.

A DLA egy felhasználóbarát módon felépített online platform, amelyen keresztül a felhasználók küldetések formájában teljesítik az egyes kurzusokat. A küldetések itt videóleckéket és kurzusokat, interaktív feladatsorokat jelentenek. A DLA ezek összeállításához egyébként olyan vezető intézmények anyagait is felhasználja, mint a Harvard Business Publishing, az IMD vagy a Melbourne Business School.

A felületen a felhasználóknak már a leckék megkezdése előtt egy kisebb missziót kell teljesíteniük, ami nem másra, mint az oldal használatára tanítja meg őket. Később a küldetések teljesítése után különféle elismerések járnak – természetesen csak virtuálisan –, a kurzusokat pedig tesztek, kvízek helyes kitöltésével lehet elvégezni. Az oldal további előnye, hogy a tréning résztvevői interakcióba léphetnek egymással: a Facebookhoz hasonlóan kérdéseket, kommenteket hagyhatnak az egyes anyagoknál segítségül a többieknek.

Kicsiben is kezdheted

A Deloitte megoldása egy komplex és nagyobb ráfordítással készült program. Azonban ha nincs ekkora büdzsénk arra, hogy mobil appokat és egyéni weboldalakat terveztessünk, akkor is alkalmazhatjuk a gamifikációt. Egyszerűbb megoldásokat és új eszközöket is behozhatunk ebben az új szellemben, például házi versenyekkel, offline pontgyűjtős kvízjátékokkal. Ezt követően, ha úgy látjuk, sikere van a programnak, idővel érdemes lehet beruházni egy app fejlesztésébe is, amivel a betanítást végző szeniorok kapacitásaival tudunk jelentős megtakarítást elérni.

A gamifikáció tehát kulcseleme annak, hogy érdekessé és élvezetessé tegyük munkatársaink számára a belső tréningeket. Ha elérjük azt, hogy a továbbképzés ne nyűg legyen, hanem valamiféle könnyed feladatvégzés, akkor az a munkatársak számára úgy értelmezhető, hogy a cég terhet vesz le a vállukról, és nem kötelező plusz erőfeszítésekre kényszeríti. Az effajta gesztus pedig növeli az elköteleződést a cég iránt.

Ezek is érdekelhetnek

by