No comments
2017-07-05
Share:

A mindfulness technika egyre divatosabb a menedzsment- és vállalatikultúra-fejlesztésben: a világ vezető multinacionális cégei sorra indítanak mindfulness programokat a vezetők és a munkatársak számára, hogy így növelhessék a személyes és csapatszintű hatékonyságot. De mi is a mindfulness, hogyan lehet segítségünkre a munkánk során, és mit adhat nekünk vezetőként?

A VUCA világ bélyege
Már évek óta VUCA világban élünk és dolgozunk, amely a rövidítés (volatile – változékony, uncertain – bizonytalan, complex – összetett, ambiguous – kétértelmű) azt takarja, hogy a felfokozott információáramlásban akkora információanyag áll rendelkezésre, amelyet egyszerűen nincs időnk kellő alapossággal elemezni és megérteni. Ebben a rohanó és bizonytalan információs közegben kell azonban felelős döntéseket hoznunk, hogy a vállalat céljai megvalósulhassanak, ami a vezetők és a munkatársak vállára is komoly terhet rak. Ezek a külső hatások ugyanis fokozzák a stressz-faktort, így megnehezítik az egyes munkafolyamatok eredményes és átgondolt, kiegyensúlyozott elvégzését, ami aztán a minőségre is kihat. A kutatások szerint ugyanis a stressz hatására gyengül a tervezési és döntési képesség, amit azonban a mindfulness-szel erősíthetünk amgunkban.

Ezek ismeretében nem csoda, hogy egyre több nagyvállalat honosítja meg a mindfulness módszerét a cégben, hogy segítsék a munkatársakat és a vezetőket a stressz kezelésében és a koncentráció fokozásában.

Mindfulness? Az mi?
A mindfulness – vagyis éber jelenlét – mozgalom az elmúlt évtizedben kezdte meghódítani az üzleti szférát, és vált a vállalati vezetők egyre inkább bevett gyakorlatává. A technika lényege, hogy figyelmünket összpontosítva, tudatosan az adott pillanatra és az előttünk álló kérdéskörre, feladatra koncentráljunk. Ezáltal ugyanis elkerülhetjük a rossz értelemben vett multitasking jelentette kockázatot, nevezetesen hogy felaprózzuk a kapacitásainkat és figyelmünket több feladat között, ami miatt egyiket sem sikerül teljes mértékben megoldanunk. Ha azonban az adott pillanat feladatára tudunk fókuszálni, nem csak eredményesebbek és hatékonyabbak lehetünk, de sikerrel fejleszthetjük az adott kérdésben szükséges kompetenciáinkat is.

A módszer egyik nagy előnye a stresszoldó hatás a tudatos jelenlét gyakorlásán keresztült. Jon Kabat Zinn 1979-ben dolgozta ki azt a stresszcsökkentő módszert (Mindfulness Based Stress Reduction), amellyel a kutatások alapján nyolchetes alkalmazásával is tartósan csökkenthető a stressz, javítható kitartásunk, és ez a személyes jóllétünkre is pozitív hatással bír.

Ezeket az eredményeket látva nem véletlen tehát, hogy a cégek úgynevezett mindful vezetőket igyekeznek kinevelni.

A mindful vezető
A vezetőknek a VUCA világ jelentette nehézségek közepette kell felelős döntéseket hozniuk, és egyben megtartani, illetve továbberősíteni csapatukban a jó morált. Mivel a jó vezető alapvetően belső értékeire támaszkodva hoz döntéseket, ezért arra kell felkészíteni és biztatni a vezetőket, hogy legyenek folyamatosan kapcsolatban a belső erőforrásaikkal. A mindful vezető képes kellőképpen belelazulni a stresszhelyzetekbe, és két lépést hátralépve értelmezni a történéseket, és így kidolgozni a lehetséges megoldások forgatókönyveit. A technika úgy segít jó vezetőnek lenni, hogy a figyelemirányítás technikájával segít rávezethetni magunkat a helyes döntésre. A vezetőnek hinnie kell abban, hogy a megoldás megszülethet benne, és bíznia kell saját értékrendjében a döntés meghozatalánál.

Ezzel nem csak a csapatmunka hatékonyságát és eredményességét erősíthetjük tovább, de munkatársainknak is nagyobb stabilitást, biztonságot kínálhatunk, amely az egyik legkomolyabb munkáltatóimárka-érték ma is. Ezzel tehát szervezetként és munkáltatóként is nagyban erősíthetjük a vállalatot a mindfulness gyakorlásával.

A mindfulnesst is csak gyakorolni kell
Ha a fentiek alapján megtetszett a mozgalom, és szívesen kipróbálnád akár a hétköznapi életben is, mutatunk néhány trükköt, hogyan kezdj neki!

  1. Lassulj le! Egy nap 10 percre lassíts le egy folyamatot, amelyet már rutinszerűen csinálsz, például e-mail-írás. Koncentrálj kizárólag a billentyűk lenyomására, és a gondolatokra, amelyek felmerülnek benned!
  2. Mély légzés Háromszor egy nap, három perc erejéig csukd le a szemed, és lélegezz mélyeket! Ez a legjobb módszer arra, hogy lenyugtasd az idegeidet és feltöltődj!
  3. Lépj kapcsolatba a körülötted lévőkkel! A következő megbeszélésen próbálj meg valóban odafigyelni a résztvevőkre, és arra, amit mondanak! A figyelmedet irányítsd kizárólag arra az emberre, aki beszél, figyeld meg a reakcióit! A válaszaid ezek alapján sokkal természetesebben jönnek majd.
  4. Figyelj a testedre! Egy héten egyszer próbálj meg olyan tevékenységet végezni, amely fizikailag ellazít: például jóga, wellness, de akár egy kényelmes kanapén fekve is eljuthatsz a relaxált állapotba.

Ezek is érdekelhetnek

by