No comments
2016-11-07
Share:

Sok vállalatvezetőben fel sem merül, hogy a cégről kialakult kedvezőtlen munkáltatói imázs mennyire megnehezítheti az új munkaerő toborzását, illetve a meglévő megtartását. Ez a kedvezőtlen munkaadói kép ráadásul kialakulhat egy cégről az amúgy egyébként pozitív fogyasztói márkájától függetlenül is – bár idővel ezek egymásra is hatással vannak. Nézzük tehát, mitől alakulhat ki negatív employer brand, és hogyan kerülhetjük el ezt!

 

  1. Valóságalapot nélkülöző értékajánlat

Ha megnézzük az álláshirdetéseket, szinte kivétel nélkül azt tüntetik fel bennük, hogy a cég versenyképes fizetést, dinamikus munkakörnyezetet és fiatalos csapatban való részvételt kínál a dolgozóinak. Utóbbiak a cég értékajánlataiként foghatók fel, így a munkáltatói márka részei. Számtalan olyan cég létezik, ahol az előbb említett értékajánlatok csak a szavak szintjén jelennek meg, ezzel is rontva a munkáltatói márka minőségét. Mindezek miatt nagyon fontos, hogy bármilyen jól és csábítóan hangzik, ne közvetítsünk olyan értékeket, jellemzőket a cégről, melyeknek nincs valóságalapja, hiszen ezzel a ténylegesen meglévő értékek is megkérdőjeleződhetnek.

 

  1. Az eredetiség hiánya

Manapság mindenki ismeri az olyan innovatív employer branding eszközöket alkalmazó nagyvállalatokat, mint a Google, Facebook vagy az Apple. Ezekről a nagyvállalatokról az él a köztudatban, hogy nagyon jó náluk dolgozni, hiszen olyan munkahelyi környezetet kínálnak, ahol bárki szívesen tölti el a mindennapjait. Mindezt más cégek is felismerték, így megjelent az a trend, hogy ezen előbb említett sikeres vállalatok szervezeti kultúráját, struktúráját és értékajánlatát próbálják lemásolni. Mindezzel nem lenne gond, azonban sok esetben ez nem valósítható meg az adott ország kultúrájából, a cég profiljából, méretéből, pénzügyi helyzetéből vagy szervezeti kultúrájából fakadóan. Történhetnek próbálkozások, azonban ezek ahhoz vezethetnek, hogy a munkáltatói márka elveszíti hitelességét, és csak egy gyenge próbálkozásként fog élni a köztudatban.

 

  1. Negatívumok eltussolása

Alapvetően az employer branding stratégia lényege, hogy az adott cégről egy pozitív, konzisztens képet fessünk. Mindezt úgy, hogy nem kizárólag a pozitív aspektusokat hangsúlyozzuk ki, hanem a negatívumokról is tudatosan kommunikálunk. Sok cég beleesik abba a hibába, hogy a problémákról hallgatnak, azt remélve, hogy továbbra fenn tudják tartani a meglévő pozitív munkáltatói márkájukat. Azonban ez egy idő után nem lehetséges, hiszen a problémák felszínre törnek és megmérgezik a már meglévő munkáltatói márkát. Nagyon jó példa erre a France Telekom esete, ahol az eltussolni kívánt öngyilkossági hullám következtében manapság továbbra is sokaknak vannak negatív asszociációi vannak a céggel kapcsolatban.

 

  1. A márkaaspektusok elkülönülése

Sok potenciális munkavállalótól és rengeteg lehetőségtől eshetünk el, ha nem kapcsoljuk össze a vállalati, a munkáltatói, és a fogyasztói márkánkat. Nélkülözhetetlen, hogy konzisztensen és tudatosan ugyanazon üzeneteket és értékeket kommunikáljuk minden aspektusban. Ez azért fontos, mert a versenytársaktól is érkezhetnek potenciális munkavállalók, illetve termékeink és szolgáltatásaink fogyasztói is lehetnek később potenciális jelöltek.

 

  1. Hiányzó pénz és energia

Gyakran előfordul, hogy egy cég belevág saját munkáltatói márkájának kiépítésébe, azonban nem fektet bele elég pénzt és energiát. Nem ismerik fel, hogy ez egy hosszú távú befektetés, amely többszörösen megtérül, így egy minimális keretösszeggel dolgozva felemás gyakran csak eredményeket érnek el. Ezek a cégek folyamatosan úgy tekintenek az employer brandingre, mint egy másodlagos feladatra, így csak akkor bízzák meg saját legalkalmasabb munkatársaikat a cég népszerűsítésére például egy állásbörzén, ha azoknak éppen nincs elsődleges feladatuk.

 

Ezek is érdekelhetnek

by