No comments
2016-10-03
Share:

Az emberek olyasmivel szeretnek leginkább foglalkozni, amivel kapcsolatban úgy érzik, értelme van, amitől fontosnak érezhetik magukat, ez alól pedig a munka világa sem kivétel. Érdemes tehát építenünk erre a küldetéstudat-igényre a munkáltatói márkánk erősítése érdekében. Itt van például az alkotásra építő Apple, a presztízsértékre fókuszáló BMW a teljesítményt és küzdelmet középpontba helyező Nike: megmutatjuk, mit tanulhatunk misszió és vízió tekintetében a legnagyobbaktól!

A munkaadó szemszögéből két tényező miatt kifizetődő foglalkozni az emberek „küldetéstudatának” kérdésével, mindkettő evidens; az egyik, hogy a munkájában örömet lelő, annak céljával és menetével azonosulni tudó dolgozó produktívabb és elkötelezettebb, a másik pedig, hogy a jól megfogalmazott és demonstrált küldetés, misszió, hitvallás segít a megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerő toborzásában is. Ez a két tényező természetesen erősen összefügg egymással, és ha nincsenek összhangban, az mindkét tekintetben káros következményekkel jár. Vannak olyan cégek, melyeknek tevékenységi körükből adódóan sokkal könnyebb küldetést tűzni a zászlajára. A Tesla autógyárnak például nagy előnye van versenytársaival szemben, mikor a fenntartható fejlődésért, környezetvédelemért vívott harc zászlóshajójaként kívánja bemutatni magát, a University of Cambridge-nek pedig jóval kevésbé kell igyekeznie, hogy bemutassa a tudás átadásának szent küldetésében játszott szerepét, mint egy nemzetközi olajvállalatnak, bármilyen fejlett is a gyakornoki programja.

Fontos rávilágítani, hogy a vállalat küldetése nem feltétlenül társadalmi felelősségvállalás. A LinkedIN által a legvonzóbbnak ítélt munkaadók listájának élén az Apple áll. „Nálunk megtalálhatod életed legjobb munkahelyét. Az egész világ szeme láttára” – hirdeti nagy betűkkel a karrierlehetőségekkel foglalkozó honlapjuk (az angol változat ennél ütősebb – a „do your life’s best work” nem csak állásra utal, hanem arra is, hogy sosem fogsz olyan jót alkotni életedben, mint amire itt van lehetőséged). A később olvasható szöveg is ebben a hangnemben íródott – zsenialitásról, ihletett alkotómunkáról, csúcstechnológiáról és innovációról beszél: az üzenet lényege az alkotás, teremtés. Ez is olyan jellemző, amitől az alkalmazottak úgy érezhetik, hogy létrehoznak valamit, egy szinte művészi törekvés részesei lehetnek.

Az Apple szavaival csodákat teremthetnek, és egy jobb világ létrehozásában vehetnek részt. Egy új iPhone persze egész más léptékben és módon teszi jobbá a világot, mint például a fosszilis energiaforrások szükségtelenné tétele, de az Apple brandje magáévá tette ezt a szent küldetést, és fiatal, idealista szoftverfejlesztők és formatervezők tömegei epednek azért, hogy a nagy vízió részesei lehessenek. De nincs nagy szavakra feltétlenül szükség ahhoz, hogy a vállalati és munkáltatói márka motiválja az alkalmazottakat; az Audinak és a BMW-nek elég az, hogy a cégnél a legjobbat hozzák létre a legjobbak – és ezt mindenki tudja. „Feltételezzük, hogy szenvedélyeid a járművek, amelyeket létrehozunk, az innováció és a technológia… Ezen kívül magasan motivált vagy abban, hogy itt dolgozz, bárhol is tartasz most a karrieredben” – üzeni a BMW az álláskeresőknek a cég honlapján. „Az Audi ajánlhatna neked egy átlagos karriert – a gond az, hogy mi csak az átlag felettivel foglalkozunk” – kezdi bemutatkozását a jelentkezőknek a konkurens német autógyár. Itt szó sem volt arról, hogy a dolgozók hogyan válthatják meg itt a világot, de a presztízsérték olyan erős, hogy annak, aki küldetésének a tökéletességre való törekvést és a legjobbak közé tartozást tartja, ez a hirdetés erős értékajánlatot hordoz.

A hitvallás tehát ezerféle lehet, nincsenek megkötések. A cégnek viszont fel kell készülnie arra, hogy túlnyomórészt olyan jelentkezők dörömbölnek majd a kapuján, akik az adott filozófiával azonosulni tudnak, és ha alkalmazásba veszik őket, a munkamenetnek és a cég tevékenységének meg kell felelnie az ígéreteknek. Az üzenet maga is különböző formákat ölthet. A Shell például kifejti a munkavállalók számára, hogy a cég úgy véli, hogy a kőolaj igenis fontos szereplője lesz hosszú távon is a világ fenntartható energiaháztartásának, és ahhoz, hogy ezt kivitelezze, a nagy tudású profik és az ifjú tehetségek segítségét kéri. A Nike viszont csak néhány erős szlogennel tudatja, hogy filozófiája a küzdelem és a teljesítmény, és ha itt dolgozol, ez rád is jellemző A fent említett Apple inspirációt ígér, a Google szellemi kihívást, feladványokat, a Microsoft pedig azt, hogy rendszerek létrehozásával segíthetünk az embereken – ha egy keresett, jól képzett szoftverfejlesztőnek választania kell, hogy hová jelentkezzen hasonló hard előnyöket kínáló munkáltatók között, szinte biztos, hogy a cég filozófiája alapján fog dönteni A hitvallás meghatározásánál figyelemmel kell kísérnünk, hogy milyen személyiségtípussal, értékrenddel rendelkező alkalmazottakat szeretnénk, illetve azt is, hogy a cég működéséből adódóan milyen beállítottságúaknak lesz jó terep.

A vizsgált vállalatok értékajánlatában visszatérő motívum, hogy az itt dolgozók egy nagy egész részeiként megváltoztathatják a világot, vagy hogy számítsanak (making a difference). Ugyanakkor annak is ösztönző hatása van, ha az alkalmazott tudja, mit miért csinál. Tartályhajók rendszámának nyilvántartását is hatékonyabban, jobb kedvvel kezelheti, aki tudja egyáltalán, hogy milyen úszó monstrumok százait azonosítja éppen. . De a futószalag melletti monoton munka egyhangúsága alól is bizonyos mértékig feloldhatja a munkást, ha átérzi annak a jelentőségét, aminek ő apró része. Ő maga lesz a futószalag, a gyártósor, a gyár és a termék maga. Feladata így már nagy horderejű, és valóban számít a világban. A jól képzett munkaerő, a tehetség számára pedig kiváltképp fontos az, hogy érezze, munkájának jelentősége van. Aki a ranglétra magasabb fokozatán áll, nagyobb eséllyel mérlegel, aki pedig kreatív és gondolkodó ember, biztosan nem fogja figyelmen kívül hagyni munkahelye küldetésnyilatkozatát. Ez jó a vállalatnak, és jó az alkalmazottnak is. Ha a munkaadók komolyan veszik azt, hogy értelmes célt vázoljanak és vállaljanak fel a dolgozók előtt, megteremthetik a lehetőségét annak, hogy a munkatársak azt érezzék: életük harmada nem értelmes cél nélkül teljen el.

Ezek is érdekelhetnek

by