No comments
2016-09-19
Share:

‘Your brand is what people say about you when you’re not in the room’
Jeff Bezos
Founder of Amazon

A mai világban a növekvő munkaerőhiány miatt hatalmas a verseny az egyes munkaadók között, így a munkavállalók bőven válogathatnak a lehetőségek között. A munkakeresők felmérik és összehasonlítják a lehetőségeket a piacon, többek között az egyes vállalatokról elérhető információk és vélemények alapján. Ugyanúgy, ahogy egy vállalat is megkeresi a számára legmegfelelőbb jelöltet, úgy az álláskeresők is keresik a hozzájuk legjobban illeszkedő munkahelyeket. Ezen folyamat kulcseleme az úgynevezett employer brand vagy más néven munkáltatói márka, azaz a cégnek az az arca, amelyet mutat a dolgozók felé.

Az employer branding lényege, hogy a cégek azt kommunikálják a munkaerőpiac felé, hogy miért egyedi az, amit kínálnak, és, hogy miért jó náluk dolgozni. Mindezt annak érdekében teszik, hogy képesek legyenek bevonzani a számukra legmegfelelőbb tehetségeket, akiket később meg is kívánnak tartani. Fontos megemlíteni, hogy az employer branding nem kizárólag az új dolgozók bevonzásáig és felvételéig terjed ki, hanem a már meglévő dolgozók megtartásában, a szervezeti elkötelezettség növelésében is meghatározó szerepe van.

A munkáltatói márka a márka egy fajtája – amely mellett akár még 20 másikról is beszélhetünk, legalábbis Mark Di Somma marketingszakember szerint –, fontos azonban megjegyeznünk, hogy a munkáltatói márka és a vállalati márka vagy a vállalat termékeinek márkája nem függetleníthető egymástól. Olyannyira nem, hogy voltaképpen csak egy márka létezik, a vállalati márka, a különböző „márkák”, így a munkáltatói márka is, ennek csupán különböző aspektusait képviselik, attól függően, hogy kinek a perspektívájából, a munkatársak vagy az ügyfelek és fogyasztók felől közelítünk-e a vállalathoz. Ez egy gyakorlati példán keresztül bemutatva annyit jelent, hogy amikor egy fiatal azt mérlegeli, hogy dolgozzon-e az Apple-nél, hatással vannak rá a vállalatnak a fogyasztók felé kommunikált üzenetei, sőt az Apple termékeinek, az iPhone-oknak és iPadeknek a megítélése is. Így kiemelten fontos, hogy a vállalati márka minden aspektusára kellő figyelmet fordítsunk, azonban emellett arra is figyelnünk kell, hogy a közvetített jellemzők, értékek egymással konzisztensek legyenek, hiszen csak így alakíthatunk ki egy erős, hiteles brandet.

Felmerülhet a kérdés bennünk, hogy a vállalat mely jellemzőit kommunikáljuk az employer branding stratégia keretében? Egy ilyen kampány során létfontosságú kiemelni a vállalat erősségeit, azt, hogy mi teszi egyedivé az adott céget, mit adhat, amit esetleg más nem, illetve milyen szakmai lehetőségeket kínál. Továbbá fontos kommunikálni minden, a vállalat által kommunikált értéket, a kitűzött, illetve a már elért célokat, de maga a szervezeti kultúra jellegét és elemeit is. Mivel a munkavállalók számára meghatározó jelentőségű az adott cégre jellemző munkamorál, illetve a munkaerő megbecsülése így ez is egy fontos aspektus. Ezen felül nem szabad megfeledkeznünk a szervezet korábbi és jelenlegi munkavállalóiról sem, hiszen egy jó employer branding-stratégia eredményeként ők közvetíthetik a leghitelesebben a cégünk brandjét mint márkanagykövetek.

Az employer branding jelentőségét az adja, hogy manapság már a cégeknek kell megnyerniük a potenciális munkavállalókat, és nem fordítva. Ezt a blogot azért hoztuk létre, hogy egyfajta iránytűként segíthessen mindenkinek, legyen szó kis- és középvállalkozásról,startupról vagy egy már régebb óta működő nagy szervezetről. Hiszen a jó employer brandingre mindenkinek szüksége van annak érdekében, hogy versenyképes legyen a munkaerőért folytatott játszmában. A későbbiek során látni fogjuk, hogy jó munkáltatói márkát nehéz létrehozni, azonban nem lehetetlen.

Ezek is érdekelhetnek

by